Je hebt vast al gehoord van mensen die zichzelf omschrijven als "top" of "bottom" (oftewel "boven" en "onder" in niet-Shakespeariaans taalgebruik). Maar wat betekenen deze termen nu echt in de context van een intieme relatie? Zijn er meerdere betekenissen? Moet iedereen een vaste status hebben in de liefde/het seksleven? Top of Bottom: moet je je bevrijden van stereotypen? Dit is onze mening:
Wat betekent het om "top" of "bottom" te zijn?
Nou, dat hangt af van de context. We leggen het uit:
- In de homogemeenschap is de "top" (in tegenstelling tot wat men zou denken) niet degene die "bovenop" ligt, maar degene die de ander penetreert. Je hoeft geen Quiz-kampioen te zijn om de betekenis van de andere term te raden.
- In de context van BDSM zit er een dimensie van dominant/onderdanige achter deze termen. Men spreekt dan ook eerder van "Dom" (de persoon die domineert) en "Sub" (de persoon die "ondergaat", "zich onderwerpt")
- Hoewel deze termen zijn ontstaan in de homogemeenschap, worden ze tegenwoordig gebruikt voor alle seksuele geaardheden. In heteroseksuele relaties worden de termen "top" en "bottom" vaker gebruikt om de fysieke positie aan te duiden (boven of onder de ander) dan om penetratie in strikte zin te beschrijven.
Wat doe ik met deze info?
Het is belangrijk om deze termen in een relatie niet te letterlijk te nemen. Alleen omdat iemand de ander het vaakst penetreert, betekent niet dat diegene niet af en toe de rollen wil omdraaien. Het is alsof je altijd de liefde moet bedrijven in de zelfde positie ... een beetje boring toch? Top of Bottom: je moet je bevrijden van stereotypen. Doe wat jou plezier geeft, en als je 15 keer van "top" naar "bottom" moet wisselen tijdens dezelfde vrijpartij, dan is dat prima!


