La vie à deux : tue l’amour ?

Samenleven: doodt het de liefde?

Laatst bijgewerkt op

Heb je ooit te maken gehad met koppels die zeggen drie keer per dag de liefde te bedrijven terwijl ze al jaren samen zijn? Lieve Micheline, ook al is alles mogelijk, het is zeer zeldzaam om dezelfde relatie en hetzelfde seksleven te behouden als je al lang samen bent. Vergelijk jezelf dus maar niet, want je zou er alleen maar slechter van worden... Maar doodt het samenleven dan de liefde?


Het warm/koud gevoel 😬


Het samenleven kan worden vergeleken met een portie profiteroles: in het begin is het spannend, nieuw, je smaakpapillen worden verwend door dat zachte soesje en die warme chocoladesaus (of zelfs heel warme). Maar al snel komt de frisheid van het ijs, als een abrupte terugkeer naar de werkelijkheid. Dit zou de ontdekking kunnen symboliseren van onbekende (en soms wat minder aangename, laten we eerlijk zijn) kanten van onze geliefde. Zou het samenleven dan het equivalent zijn van dat verschrikkelijke warm-koud gevoel op je tanden? Moet je koste wat het kost het samenwonen vermijden om samen gelukkig te blijven?


Dat is niet de oplossing. Zoals met alles (het werkt ook voor profiteroles) moet je de balans vinden. Hier gaat het om een evenwicht tussen de nabijheid en de routine die nu eenmaal bij het samenleven horen (en eigenlijk bij het leven in het algemeen) en "dat kleine vleugje pikantheid" (met het Toulouse-accent, dat is belangrijk) dat zorgt voor een beetje sexyness in je relatie.


De terugkeer van de vlam 🔥


Je zult zeggen: "Ok, leuk, maar hoe onderhoud ik die beroemde vlam waar iedereen het over heeft?" Wel, het is niet zo ingewikkeld als je denkt! Als je merkt dat samenwonen iets negatiefs heeft veranderd aan je relatie (spanningen, routine, of een verminderd libido), weet dan dat dit niet per se aan je partner of jullie relatie ligt, en dat dit soort dingen in heel veel koppels voorkomt. Het is dus waarschijnlijk dat dit ook met iemand anders zou gebeuren. Wacht dus even voor je alles overboord gooit, en stel jezelf deze vragen:

  • Houd ik nog van hem/haar?
  • Is het onze routine die me niet bevalt, of gewoon het concept van een te saaie routine dat ik weiger in mijn leven te hebben?
  • Heb ik dit al eerder meegemaakt met andere partners? Als het al een bron van conflict was, heb ik dan goed gecommuniceerd met de ander?

Het evenwicht 🧘


Identificeer de fouten die je niet wilt herhalen, en bespreek ze rustig om te weten of je geliefde hetzelfde voelt. Daarna zou je al wat meer duidelijkheid moeten hebben. De volgende stap is om kleine acties te ondernemen om het samenleven wat op te peppen! We geven je een paar voorbeelden, beschouw het als een cadeautje:

  • een reisje plannen met zijn tweeën, al is het maar 1 of 2 dagen
  • neem de tijd voor momenten alleen, puur voor jezelf, waarin je doet wat JIJ leuk vindt
  • een avondje plannen met je vrienden, zonder je partner (hij/zij kan hetzelfde doen, zo hebben jullie daarna veel te vertellen)
  • een sportactiviteit doen (zonder fysiek doel, gewoon voor de geest): bij een verminderd libido kan dit je helpen om weer grip te krijgen op je gedachten, je stress te kanaliseren en je meer in harmonie te voelen met je lichaam
  • haal je toys tevoorschijn, of schaf een gloednieuw speeltje aan! Het is altijd een goede manier om samen nieuwe dingen te ontdekken, te lachen en (opnieuw) verbinding te maken

Concluderend: het samenleven doodt de liefde niet, maar kan haar wel veranderen. In elk geval is dat niet per se iets slechts. Evolutie hoort bij het leven, en dus ook bij het relatieleven, dat verschillende fases kan doorlopen. Als je trouwens meer wilt weten over dit onderwerp, kom dan onze TikTok bekijken over " De 4 fases van een koppel "!


Lou

Lou ✨


Hallo, ik ben Lou! Met een diploma in Humane en Sociale Wetenschappen houd ik me al een aantal jaren bezig met seksuologische onderwerpen. Na verschillende opleidingen, onder meer bij seksuologe Mathilde Magnien, heeft Passage du Désir mij gevraagd om artikelen te schrijven over seksuologie, liefde en relaties. Mijn credo? Het gesprek openen over seksueel welzijn, op een luchtige, leuke en welwillende toon. 💜


Laat een reactie achter