Polyamorie: "poly" komt van het Griekse "polus" wat "vele" betekent, en liefde.. Ik zou het graag voor je vertalen maar je weet het: "het is onbeschrijflijk, er zit iets extra's in", dat valt niet te bespreken.
Vele liefdes… Ok, het concept lijkt eenvoudig, maar hebben we het eerder over polygamie? Of over een harem? Een orgie misschien? Kom op Jamie, leg ons uit wat polyamorie is!
Polyamorie? Wat is dat?
Onze vriend Van Dale omschrijft polyamorie als het "feit om een duurzame intieme (romantische en/of seksuele) relatie te hebben met meerdere partners tegelijkertijd, op een consensuele, eerlijke en openlijke manier".
Misvattingen over polyamorie
Het beeld dat we hebben van een liefdesrelatie is tegenwoordig gekoppeld aan het koppel, maar net zoals geen enkel koppel op het andere lijkt, waarom zouden er geen andere manieren zijn om lief te hebben dan een duo dat elkaar trouw belooft? Polyamorie zal al je zekerheden over de manieren van liefhebben in twijfel trekken.
Het onbekende maakt altijd een beetje bang, we proberen vaak een logische verklaring te vinden als we iets niet kennen!
Wait a minute... In emoties en gevoelens zit geen logica, ik hou van jou omdat jij glitter in mijn leven brengt, Kevin. Dat is alles!
Kom op, let's go voor een kleine doorlichting van de misvattingen die men kan hebben over polyamorie:
"Je kunt niet van meerdere mensen houden, het is per definitie een kwestie van seks"
Zeker niet. Je houdt niet alleen van je partner vanwege de intergalactische vrijpartijen die hij of zij je biedt. Je houdt van hem of haar om een hele reeks redenen: hij of zij maakt de beste pasta's ter wereld, is een kampioen in grappige uitspraken waar je maar moeilijk van bijkomt, zijn of haar kusjes in je nek zijn goddelijk.. Voor polyamorie is het hetzelfde. Seksualiteit maakt deel uit van de vergelijking, maar het beperkt zich daar niet toe!
"Het is een handige manier om je nergens aan te hoeven binden"
Zich engageren betekent voor de meeste mensen vaak trouw zijn aan je partner en niet gaan kijken of het gras groener is bij de buren. Maar is betrokkenheid niet eerder er elke dag zijn? Je partner emotioneel ondersteunen? Hem of haar helpen om in alle omstandigheden te groeien?
En dat kan je met z'n tweeën doen, met z'n zessen of met z'n tienen.. En dus ook in polyamorie! Ook al wordt het op een gegeven moment misschien een tikkeltje complex om iedereen te verwennen zonder jaloezie te wekken, maar je begrijpt het concept. Exclusiviteit en betrokkenheid betekenen niet hetzelfde!
"Meerdere mensen met dezelfde intensiteit liefhebben is onmogelijk"
Als ik meerdere kinderen heb, zal ik dan automatisch meer van Jeremy houden dan van Zoé? Nee, je hebt geen liefdesquotum dat je eerlijk moet verdelen en uitdelen, dat gaat vanzelf! In polyamorie kunnen de affiniteiten en verbindingspunten met anderen per persoon verschillen, maar je houdt van hen, en dat is niet te kwantificeren.
"Ja, dus het is eigenlijk een open relatie"
Een open relatie is een instemming om elkaar wederzijds toe te staan andere partners te hebben. Dat omvat een begrip van niet-exclusiviteit, dat niet noodzakelijk geldt in alle polyamoreuze relaties! Sommigen hebben een "kader" nodig dat de mooie groep geliefden toestaat om met meerdere mensen lief te hebben zonder per se open te staan voor het idee om andere mensen in het polyamorieschema op te nemen.
"Ik hou van jou, maar je bent vrij om ook van wie dan ook anders te houden"
Trouwens, over toestemming gesproken.. Dat is de basis van een gezonde polyamoreuze relatie, net als elke andere vorm van relatie. Om dingen op een solide basis te kunnen bouwen en niemands gevoelens te kwetsen, is DE regel die je niet mag missen: het eens worden over ieders grenzen. Wat staan we onszelf toe te doen en wat zou te moeilijk zijn om te verdragen?
Je moet zeker weten dat je alles wat polyamorie inhoudt goed hebt begrepen en geaccepteerd voordat je akkoord gaat, om niet te eindigen met een gebroken hartje omdat het "uiteindelijk niet was wat ik wilde".. De tijd nemen om met elkaar te praten is echt, echt belangrijk. Communicatie boven alles, baby!
Om verder te gaan!
En als we het woord gaven aan de hoofdbetrokkenen? Niet dat ik je vanaf het begin van dit artikel een mooi verzonnen verhaal vertel, maar.. I must confess, ik beoefen polyamorie niet. Laten we dus aan Caesar geven wat Caesar toebehoort..
Ik nodig je uit om een kijkje te nemen naar de getuigenis van Asaf Avidan, een bekende polyamoreuze persoon die over deze vorm van liefde spreekt met veel tederheid!
Wat je opvatting van liefde ook is, of je nu team duo, trio of polyamorie bent, leef het, en leef het ten volle 'cause one day we'll be old*' zoals hij het zo mooi zegt in een van zijn liedjes.
*Omdat we op een dag oud zullen zijn.


