Of het nu in onderling overleg is of niet, uit elkaar gaan met je partner is zelden een lachertje. Om je te helpen uit deze niet zo leuke periode te komen, hebben we een complete gids voor de liefdesbreuk samengesteld. Je zult zien, het gaat daarna beter! 💗
Een inventarisatie zul je maken 🧐
In principe ga je niet zonder reden uit elkaar. Of je relatie nu maanden, jaren of langer heeft geduurd, het is zeer waarschijnlijk dat jullie niet meer op dezelfde golflengte zitten. Het belangrijkste is niet om te weten waarom of door wiens schuld, maar om vast te stellen en te accepteren dat jullie veranderd zijn (of niet), dat het niet meer klopt, en dat het jullie geluk schaadt.
Omdat een koppel geen doel op zich is maar een manier om je leven mooier te maken, is het logisch om de relatie te beëindigen als die meer een last dan een bron van welzijn wordt. Pas echter op dat je niet in een " Tinder era" vervalt en iemand meteen dumpt zodra een klein detail je niet bevalt. In een relatie zijn, en vooral blijven, vraagt inspanning van beide kanten als beide partijen echt samen willen blijven. Het belangrijkste hier is juist om te bepalen hoe zwaar de problemen die je met je partner ervaart meewegen, en in hoeverre je bereid bent concessies te doen om deze obstakels te overwinnen! (lees 👉 "De 4 fases van een relatie" )
De pijn zul je accepteren 💔
Als je te veel lijdt en je vindt dat het de moeite niet waard is om de relatie voort te zetten, kan het in het begin een beetje pijn doen. Dat is normaal. De hersenen hebben altijd wat tijd nodig om aan verandering te wennen (wist je dat er ongeveer 15 dagen nodig zijn om een nieuwe gewoonte in te stellen?). Het is zeer waarschijnlijk dat je die persoon (heel erg) mist. Dat is ook normaal. Laat jezelf deze emoties beleven en doorsta ze geduldig. Je zult zien dat, zoals alles in het leven, het uiteindelijk zal overgaan.
Het stalken zul je verbieden ❌
Als we de ander missen en het contact hebben verloren, zijn we geneigd te bespioneren wat hij/zij op dit moment doet / of hij/zij iemand anders datet etc. #snuffelaar
Het beste advies is dit soort gedrag te vermijden, want het zal je niet veel positiefs opleveren. Als je hem/haar met iemand anders ziet, doet dat je enorm veel pijn. Als je geen sappige informatie vindt, is de kans groot dat je toch blijft piekeren (wat een plaag, dat brein!). We raden je daarom aan om deze solo-periode te benutten om je te concentreren op JEZELF, je vrienden, je speeltjes, je werk, je passie... Alles wat je vreugde kan brengen in deze periode die moeilijk is.
Je tijd zul je nemen 🧘
Terugvallen is mogelijk. Sla jezelf niet om de oren als je terugvalt, want dat gebeurt heel vaak en het is niet zo erg (beter het toch te vermijden hoor, we zien je al aankomen). Het belangrijkste is te leren van je fouten en deze ervaringen te gebruiken om jezelf te herinneren wat er niet meer klopte in jullie relatie. Je hebt vast een leuke tijd gehad bij dat kopje koffie van de hereniging met Bertrand, maar ergerde je je niet toen hij een jaloersheidsdrama maakte voor de ober terwijl hij niet eens meer je vriend is? Kortom, leer van je fouten en neem de tijd om verder te gaan. Het kan een paar weken, maanden of jaren duren, maar als je zeker bent van je beslissing is het de moeite waard om te wachten, dat zul je zien.
En daar is het! We hopen dat deze complete gids voor de liefdesbreuk je kleine hartje wat zachter zal maken... Vergeet niet dat iedereen er minstens één keer in zijn leven doorheen gaat en dat er niets dramatisch is aan het uit elkaar gaan met je partner: zo is het leven! We wensen je veel succes en een goede terugkeer in het single leven (of niet).
Zorg goed voor jezelf 💜


