Tijdens een potje "actie of waarheid" met je BFF's betrap je jezelf erop dat je toegeeft dat je soms nog aan je ex denkt. Dat leidt tot een kring van onderzoekende blikken die je hele verhaal met Marcel.le (ken je de referentie?) in twijfel trekken, je nieuwe partner. Je bloost en een schuldgevoel overvalt je. "Dat is waar, waarom denk ik nog aan mijn ex? Dat is toch niet normaal, misschien loopt mijn relatie niet zo goed...". Ten eerste, je BFF's mogen wat liefdevoller zijn. Ten tweede, het is helemaal niet abnormaal om aan je ex te denken, zelfs als je in een relatie zit, en we gaan je vertellen waarom!
De begrippen definiëren
"Denken aan je ex"
Allereerst is het belangrijk te weten wat je bedoelt met "denken aan je ex". Er is een wereld van verschil tussen af en toe aan die persoon denken, omdat je een voorwerp hebt gezien, op een plek bent geweest of een geur hebt geroken die herinneringen oproept; en de hele dag aan je ex denken terwijl je je voorstelt hoe jullie samen door een lavendelveld dartelen en/of flirten.
De beroemde "normaliteit"
Beste medeburgers, we hebben de eer u aan te kondigen dat normaliteit niet bestaat. Ho ho ho! Voordat u op uw hoge paard klimt, laat ons uitleggen. Als we ervan uitgaan dat elke persoon uniek is, zijn eigen parcours, geschiedenis, smaken en overtuigingen heeft, is het meteen een stuk moeilijker om normaliteit te definiëren, toch? Wat we hiermee bedoelen is dat de echte vraag niet is of wat we doen normaal is of niet, maar eerder of onze acties niemand kwetsen. In principe heeft een gedachte nooit iemand kwaad gedaan, behalve misschien degene die de grijze massa bezit die aan de basis ligt van het hele gedoe. Als we deze redenering doortrekken, is het dus noch abnormaal, noch erg om aan je ex te denken, zelfs als je met iemand anders bent...
Actie ondernemen
Als het denken aan je ex je nieuwe relatie verstoort, onderneem dan actie! Nee, niet met je ex (hoewel, als je teleurgesteld bent bij het lezen van deze zin, zou je er misschien over moeten nadenken). We bedoelen eerder dat je probeert deze gedachten en de gevoelens die ze oproepen te begrijpen. Als je bepaalde kwaliteiten van je vorige partner mist, zou het misschien goed zijn om met Marcel.le te bespreken wat iel zou kunnen verbeteren om jou meer te vervullen (zonder te proberen de persoon te veranderen, dat spreekt voor zich). Ben je nostalgisch naar bepaalde momenten? Accepteer dan gewoon dat ze deel hebben uitgemaakt van je leven. Als je nog steeds iets voelt wanneer je aan hem/haar denkt, ben je misschien nog niet genezen. In dat geval, pas op dat je de persoon met wie je bent geen pijn doet. Iel kan je nooit verwijten dat je iets voelt, maar je gevoelens voor een ander verbergen is niet aan te raden.
Kortom, observeer, analyseer en bepaal de aard van deze gedachten om ze beter te accepteren of los te laten. Eerlijk zijn met jezelf stelt je in staat eerlijk te zijn met je partner, en dat is alles wat we jullie toewensen in jullie relatie.


